Przejdź do głównej zawartości

Rękojmia przy sprzedaży

Zakupy to niewątpliwie przyjemność, ale zapewne większość z nas choć raz w życiu trafiła na kompletny bubel, mogą to być buty, które rozpadły się zaledwie po kilku dniach lub niedziałający sprzęt AGD. Co w takim przypadku zrobić ? Jeżeli kupisz przeterminowany produkt spożywczy za kilka złotych możesz zwyczajnie machnąć ręką i obiecać sobie, że w przyszłości będziesz bardziej uważny, ale co w sytuacji, w której wydałeś sporo pieniędzy za rzecz, która zwyczajnie nie nadaje się do użytku. Warto znać swoje prawa, dlatego dziś podpowiem Ci jakie przysługują Tobie jako konsumentowi uprawnienia z tytułu rękojmi za wady rzeczy kupionej. Jeżeli jesteś zainteresowany zapraszam do lektury.

Co to jest rękojmia ?

Rękojmia to  poprostu odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne i prawne rzeczy sprzedanej oraz jedna z procedur składania reklamacji (obok gwarancji) w związku z zaistnieniem takich wad. Kupujesz dmuchany basen do ogrodu, który okazuje się być dziurawym. Przysługuje Ci więc reklamacja z tytułu rękojmi. Nie należy mylić rękojmi z gwarancją której zazwyczaj udziela producent na bardziej wartościowe produkty np. sprzęt AGD czy RTV. Uprawnienia z tytułu rękojmi możesz realizować w stosunku do wszystkich towarów, obojętnie czy kupujesz buty, telewizor czy jogurt za 2 zł.

Wada fizyczna a wada prawna

Wada fizyczna polega na  niezgodności rzeczy sprzedanej z umową np. kupiłeś rzecz, która nie ma właściwości, które powinna mieć ze względu na cel określony w umowie albo poprostu wynikający z jej przeznaczenia. Jeżeli sprzedawca wyda Ci towar w stanie niezupełnym również będzie to wada fizyczna. Ciekawostką jest to, że jeżeli nieprawidłowo zamontujesz i uruchomisz rzecz działając zgodnie z instrukcją otrzymaną od sprzedawcy również masz uprawnienie do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi za wadę fizyczną. Wada prawna zaistnieje wtedy gdy sprzedawca sprzedaje coś co nie należy do niego (rzecz stanowi własność osoby trzeciej) albo istnieje ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą np. rzecz złożona jest w sądowym depozycie lub obciążona jest zastawem.

Kim jest konsument ?

Konsument to osoba fizyczna która dokonuje z przedsiębiorcą czynności prawnej (w naszym przypadku będzie to poprostu zakup towaru) niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się :) czyli o tym, czy można wyłączyć rękojmię

Kiedy jeszcze nie byłam prawnikiem duży plakat pisany drukowanymi literami "Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się" nieco mnie przerażał. Obawiałam się że faktycznie nie będe mogła złożyć reklamacji. Pamiętaj, że wyłączenie i ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi możliwe jest tylko wtedy gdy przepis szczególny ustawy tak stanowi. Żaden sprzedawca nie ma prawa odmówić Ci przyjęcia reklamacji. Wywieszanie takich informacji jest niezgodne z prawem i nie ma żadnego zastosowania. Nie daj się wprowadzić w błąd i śmiało dochodź swoich uprawnień z tytułu rękojmi. Warto dodać, że istnieje możliwość rozszerzenia odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Także zmiany na tak, pod warunkiem, że są korzystne dla konsumenta. 

Kiedy sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi ?

Wtedy gdy kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. 

Uprawnienia kupującego

W razie stwierdzenia wady możesz dokonać wyboru poprzez złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy czyli sprzedawca oddaje Ci pieniądze a Ty zwracasz wadliwą rzecz. Odstąpienie od umowy jest jednak niemożliwe gdy sprzedawca zaproponuje niezwłoczną wymianę rzeczy wadliwej na wolną od wad albo usunięcie wady. W takim przypadku przy sprzedaży konsumenckiej masz wybór pomiędzy wymianą rzeczy a jej naprawą. Sprzedawca ma obowiązek uwzględnić Twoje żądanie chyba, że jest to niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Aby zrealizować uprawnienia z tytułu rękojmi musisz dostarczyć na koszt sprzedawcy rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a jeżeli takiej umowy pisemnej nie było lub w umowie jej nie oznaczono rzecz dostarczasz do miejsca, w którym została Ci wydana, zazwyczaj będzie to poprostu sklep. Czasem dostarczenie rzeczy sprzedawcy jest utrudnione ze względu na jej rodzaj lub zamontowanie np. okna, drzwi itp, wtedy musisz udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu gdzie się znajduje. 

Procedura

Sporządź pisemną reklamację, w której wskażesz na czym polega wada, datę jej ujawnienia oraz jakie jest Twoje żądanie, wybierając wada jedno z następujących opcji: 
1. obniżenie ceny - tutaj wpisujesz swoją propozycję zakresu obniżenia ceny podaj również swój nr konta, 
2. naprawa towaru, 
3. wymiana towaru,
4. odstąpienie od umowy, ale tylko wtedy gdy wymiana lub naprawa będzie niemożliwa
Pismo najlepiej sporządzić w dwóch egzemplarzach zachowując jeden dla siebie. Pamiętaj o dołączeniu dowodu zakupu (paragonu). Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do Twojej reklamacji jeżeli tego nie zrobił w w/w terminie uważa się, że uznał Twoje żądanie za uzasadnione. 

Przedawnienie uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne

Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a jeżeli kupiłeś nieruchomość przed upływem pięciu lat od dnia wydania Ci rzeczy. W przypadku zakupu używanej rzeczy ruchomej odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona nie mniej jednak niż do roku. 

W przypadku gdy natrafisz na problemy przy dochodzeniu swoich praw skontaktuj się z Miejskim Rzecznikiem Praw Konsumenta, który bezpłatnie udzieli Ci pomocy. Na stronie internetowej rzecznika znajdziesz również wzór reklamacji. 

Niniejszy tekst został napisany na podstawie ustawy "Kodeks cywilny" (t.j.Dz.U. z 2017r. poz. 459) i dotyczy wyłącznie sprzedaży konsumenckiej. 

Dziękuję Ci za przeczytanie tego posta i życzę samych udanych zakupów bez żadnych wadliwych rzeczy. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Roślinne warsztaty kulinarne - moje wrażenia

Dziś o prawie nie będzie ani słowa za to chcę się podzielić z Wami moimi wrażeniami z warsztatów kulinarnych prowadzonych przez Dominikę Brzeską i Darię Rogowską ktore odbyły się w Warszawie w restauracji "Mech"KLIKDlaczego wzięłam udział w warsztatach ?Moja przygoda z gotowaniem zaczęła się po studiach, kiedy zamieszkałam wspólnie z A. Nie było wyboru aby przetrwać musieliśmy nauczyć się gotować. Nie wiem nawet kiedy zwykłe codzienne gotowanie przerodziło się w pasję. Z czasem zaczęłam interesować się zdrowym stylem życia i tak rozpoczęłam eksperymentowanie z kuchnią roślinną. Od dawna marzyłam o udziale w warsztatach kulinarnych, spotkaniu z ludźmi, którzy podzielają moją pasję. Kiedy zobaczyłam ogłoszenie na instagramowym koncie Dominiki wiedziałam, że nie mogę zmarnować takiej okazji. Dziewczyny poznałam poprzez śledzenie ich instagramowych profili, tym bardziej ucieszyłam się, że będe mogła poznać je osobiście i nauczyć się od nich czegoś nowego o kuchni roślinnej. Prow…

Konsekwencje prawne nieszczepienia dziecka

Obecnie ruchy antyszczepionkowe rosną w siłę, zarówno zwolennicy jak i przeciwnicy szczepień zasypują się argumentami, a Ty Rodzicu nie wiesz czy szczepić dziecko czy też nie. Niestety muszę Cię rozczarować, nie masz wyboru, przynajmniej z prawnego punktu widzenia. Nie będe opowiadać się za żadną ze stron z prostej przyczyny nie posiadam wiedzy medycznej żeby pisać o zasadności lub bezzasadności szczepień. Moim celem jest jedynie uświadomić Ci jakich możesz spodziewać się konsekwencji prawnych jeżeli podejmiesz decyzję o zaniechaniu obowiązku zaszczepienia. Nie oceniam Cię bo sama jestem matką i również stanęłam przed podjęciem tej trudnej decyzji. Wierzę, że każdy rodzic pragnie jak najlepiej dla swojego dziecka bez względu na decyzje jaką podejmie w zakresie szczepień. Poniższy wpis został opracowany w oparciu o moją interpretację obowiązująych przepisów prawa, nie jest związany z żadną konkretną sprawą stanowi jedynie informację o aktualnym stanie prawnym dotyczącym szczepień w…